Projekto aprašymas
Visuomeninė istorija (angl. „public history“) padeda įtraukti piliečius į bendrą praeities kūrimą ir komunikaciją, užtikrinant etinių ir metodinių standartų taikymą bei nuoseklią lyčių vaidmens šiame procese analizę. Siekiant praturtinti institucijų kuriamus naratyvus apie praeitį, visuomeninės istorijos praktikose remiamasi įtraukiais metodais, įgalinančiais bendruomenes. Formuojant fizines ir skaitmenines erdves visuomenės dalyvavimui, stiprinama socialinė sanglauda, atsparumas ir demokratija.
Europos šalių vyriausybės nuosekliai skiria išteklius paveldo išsaugojimo, kultūros ir istorinio švietimo programoms. Nepaisant to, tokių programų veiksmingumo užtikrinimui būtinos ekspertinės žinios, atitinkami viešosios politikos sprendimai bei bendromis vertybėmis grįstas tvirtas tarptautinis dialogas. Atsižvelgiant į Vidurio ir Rytų Europoje (VRE) vykstančius „atminties karus“ dėl XX a. autoritarinių ir totalitarinių režimų palikimo, ypač svarbiais tampa kokybiški moksliniai tyrimai, jų rezultatų sklaida už akademinės bendruomenės ribų bei tarptautinis bendradarbiavimas.
Siekdami atliepti šį poreikį, Vilniaus universiteto (VU) istorijos, sociologijos, komunikacijos bei politikos ir tarptautinių santykių mokslininkai inicijavo tarpdisciplininę visuomeninės istorijos grupę. Bendradarbiaudami su Leibnico Šiuolaikinės istorijos centru, Jungtiniu humanitarinių mokslų ir teologijos fakultetu (Lundo universitetas) bei Šiuolaikinės ir skaitmeninės istorijos centru (Liuksemburgo universitetas), jos nariai sieks sustiprinti VU mokslinių tyrimų kokybę bei individualių mokslininkų gebėjimus visuomeninės istorijos srityje.
Pasitelkiant tarptautinės tinklaveikos atveriamas keitimosi žiniomis ir gerosiomis praktikomis galimybes, „Horizon“ programos „Twinning“ finansuotu EUROPAST projektu bus siekiama:
1) sustiprinti VU tarpdisciplininės visuomeninės istorijos grupės gebėjimus, remiantis šioje srityje lyderiaujančių Europos mokslo institucijų patirtimi;
2) sustiprinti VU mokslinį profilį ir tyrimų administravimo gebėjimus;
3) suformuoti nacionalinį kompetencijos centrą, kuris įsisavins ir perduos naujausias visuomeninės istorijos tendencijas platesnei tyrėjų bei praktikų bendruomenei nacionaliniu, regioniniu (VRE) ir Europos Sąjungos lygiu.
Projekto interneto svetainė.
Projekto profilis socialiniuose tinkluose „Facebook“ ir „LinkedIn“.
Dalyvaujančios institucijos
Vilniaus Universitetas (koordinuojanti institucija, Lietuva), Leibnico Šiuolaikinės istorijos centras (Vokietija), Lundo universitetas (Švedija), Šiuolaikinės ir skaitmeninės istorijos centras (Liuksemburgas).