„Universitetas universitete“: kaip mokosi naujoji karta? Interviu su doc. dr. Margarita Šešelgyte

„Universitetas universitete“: kaip mokosi naujoji karta? Interviu su doc. dr. Margarita Šešelgyte

Diskutuodami tarpusavyje Vilniaus universiteto Tarptautinių santykių ir politikos mokslų instituto (VU TSPMI) dėstytojai linkę pajuokauti, kad šis institutas – tarsi „universitetas universitete“. Tokį juoką dėstytojai grindžia plačiu žinių, kurias įgyja studentai, spektru ir inovatyviais pačių taikomais dėstymo metodais. Ir iš tiesų, VU TSPMI direktoriaus pavaduotoja studijoms Margarita Šešelgytė pasakoja, kad formuojant studijų programas didelę įtaką turi ir pačių studentų pageidavimai, o užvėrę instituto duris absolventai pasiruošę priimti visą eilę skirtingų iššūkių, rašoma Vilniaus universiteto pranešime spaudai.

Drąsūs individualistai

Pasakodama apie VU TSPMI studijuojančią jaunąją kartą M. Šešelgytė šypsosi: nors į institutą studentai įstoja iš visų Lietuvos kampelių, ir, atrodytų, turėtų būti labai skirtingi, visus juos vienija bendrų bruožų eilė. „Mūsų studentai visada pasižymėjo tam tikra laisve, kūrybiškumu, domėjimusi įvairiomis sritimis. Jie – ambicingi studentai, žinantys, ko nori. Tam tikra prasme jie – perfekcionistai: tai, ką daro, siekia daryti geriausiai. Manau, šie bruožai institute išlieka, nors kartos keičiasi“, – sako direktoriaus pavaduotoja studijoms.

Vis dėlto naujajai studentų kartai, pasak M. Šešelgytės, būdingos ir dar kelios, naujos ypatybės – ši karta rodosi dar laisvesnė, neprisirišanti prie autoritetų, nepaisanti stereotipų, nebemananti, kad gyvenime reikia eiti tik vienu keliu, nebijanti keisti pasirinkimus, juos derinti. Direktoriaus pavaduotojos studijoms teigimu, naujoji karta kur kas geriau žino, ko nori iš gyvenimo, kelia aiškius tikslus ir žino priemones, kaip juos pasiekti. Tokios asmeninės savybės ir atveda jaunuolius į VU TSPMI.

„Apskritai, politikos mokslai yra tarpdisciplininiai – tai nėra profesija, kaip, pavyzdžiui, teisininkas ar gydytojas. VU TSPMI suteikia galimybę išbandyti save įvairiose srityse, nuolat mokytis ir keistis. Tai puikiai atliepia ateities darbo rinkos tendencijas, kuomet bus labai svarbu mokytis ir keistis visą gyvenimą. Vienos profesijos išnyks, kitos formuosis, kai kuriuos darbus perims dirbtinis intelektas. Tarpdiscipliniškumas ir kūrybiškumas taps svarbiausiais elementais studijuojant, kaip ir drąsa keistis. Manau, kad tai jau galima matyti stebint šiandieninės kartos studentus“, – sako M. Šešelgytė.

Inovatyvūs, todėl prisitaiko

Kaip VU TSPMI prisitaiko prie naujos kartos poreikių? Pirmiausia, pasak instituto atstovės, TSPMI reformavo visas savo studijų programas – jos tapo lankstesnės, geriau pritaikomos pagal individualius studentų poreikius ir interesus. Antai įstoję į bakalauro programą, studentai gali rinktis vieną iš trijų specializacijų, o magistro programose pagal individualius poreikius galima didesnę dalį kreditų surinkti iš pasirenkamųjų dalykų, dėstomų institute.

„Pastaraisiais metais kalbantis su studentais, jie dažnai išreiškia pageidavimą gauti daugiau praktinių įgūdžių. Stengiamės į tai atsižvelgti. Pavyzdžiui jau trejus metus institute yra dėstomas Adaptyviosios lyderystės kursas, kurio metu studentai įgauna praktinių kompetencijų, kaip daryti pokyčius įvairiose organizacijose. Kitais mokslo metais bandysime šią Harvardo universiteto Kenedžio mokyklos pasiūlytą koncepciją ir metodologiją taikyti privalomosios praktikos dalyke“, – sako M. Šešelgytė.

Pertvarkius studijų programų logiką, pastaruoju metu TSPMI siekiama pritaikyti kuo daugiau inovatyvių mokymo metodų. Sąlygas čia ir vėl diktuoja patys studentai: „Konsultuojamės su studentais, kas jiems padeda geriau įsisavinti tam tikras kompetencijas, organizuojame mokymus dėstytojams. Šiuo metu matome poreikį įdiegti probleminį mokymą, įvesti įvairesnius diskusijų formatus. Pavyzdžiui, mišrius, kuomet diskusijos auditorijoje derinamos su diskusijomis ir užduotimis virtualioje erdvėje. Tokie metodai pasiteisina, nes atliepia naujausius studentų poreikius, taip pat leidžia paruošti profesionalus ateities darbo rinkai.“

Pasak M. Šešelgytės, paisyti studentų poreikių ir keistis universitetui būtina, nes kartu siekiama bendro tikslo: gauti pačius geriausius rezultatus. „Keičiasi naujosios kartos psichologija, gebėjimas įsisavinti žinias. Juk nesitikime iš auksinės žuvelės, kad ji staiga pradės skraidyti. Jaunoji karta galbūt sudėtingiau koncentruoja dėmesį, jiems nuobodžios ilgos atpasakojamojo tipo paskaitos auditorijoje. Informacijos dabar internete galima susirasti daug ir įvairios. Studentai tai geba daryti greitai ir išmaniai. Todėl svarbu išmokti, ką su ta informacija daryti, kaip ją išnaudoti, kad ji padėtų spręsti problemas. Universitetas turi ne tik keistis pagal studentus, universitetas turi būti vieta, kur gimsta naujovės, diktuoti studijų madas, kitaip neatliks savo misijos“, – svarsto M. Šešelgytė.

Ateities perspektyvos – įvairiapusės

Gebėjimai, kuriuos padeda ugdyti studijos VU TSPMI, suteikia pagrindą studentams realizuoti save įvairiausiose srityse – tai ir valstybės, ir diplomatinė tarnyba, tarptautinės organizacijos, NVO, finansų sektorius, verslas, startuoliai ir dar daugiau. Pasak M. Šešelgytės, plačias galimybės jaunuoliams atveria platus, šiuolaikiškas universiteto požiūris.

„Nuo pirmų kursų studentams dėstomos įvairios disciplinos: teisė, ekonomika, filosofija, politikos mokslai. Tarpdiscipliniškumas – pamatinis politikos mokslų bruožas, nes siekiant susivokti, kaip veikia valstybė, visuomenė, tarptautinė erdvė, reikia gebėti matyti labai platų vaizdą, turėti gebėjimą žvelgti strategiškai. Vis dėlto, naujausios aukštojo mokslo tendencijos rodo, kad vis svarbesnės nei žinios, kurias gali susirasti, tampa kompetencijos, gebėjimai. Instituto studentai įgyja puikias analizės kompetencijas, puikiai moka rašyti, diskutuoti, argumentuoti tiek žodžiu, tiek raštu. Taip pat studijų metu mokydamiesi įvairias disciplinas TSPMI studentai įgyja vieną svarbiausių ateičiai kompetencijų – mokytis nuolat“, – sako M. Šešelgytė.

Galiausiai, VU TSPMI neriboja jokios sienos – institutas atviras visam pasauliui, todėl sudaro palankias sąlygas studentams pasisemti vertingų žinių ir svetur: „Šiuo metu turime daugiau nei penkiasdešimt sutarčių su geriausiais Europos universitetais. Studijos užsienyje labai praplečia studentų akiratį, taip pat lavina kalbos kompetencijas. Paprastai studentai baigę TSPMI kalba daugiau nei viena užsienio kalba.“ Didžioji dalis TSPMI studentų mokslus užsienyje kremta bent vieną semestrą.

 

Perspausdinta iš DELFI.lt